Konspekt lekcji wychowawczej TEMAT: Cechy zjednujące i zrażające w stosunkach międzyludzkich.
Motto zajęć : " Kiedy uniknąć chcesz upokorzenia. Doskonal wiedzę, gromadź doświadczenia." Aliszer Nawoi
- Cele wychowawcze:
- uświadomienie młodzieży jakie przyczyny decydują o kontaktach międzyludzkich, co je ułatwia, a co utrudnia
- próba samoanalizy i krytycznego spojrzenia na siebie
- kształcenie tolerancyjnych zachowań wobec innych.
- Metody:
- ankieta
- dyskusja
- Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca z klasą
Środki dydaktyczne:
- karta pracy dla każdego ucznia
- arkusz papieru pakowego, flamastry, masa mocująca.
- Przebieg zajęć:
- - Na początku lekcji nauczyciel rozdaje kartki i przeprowadza mini-ankietę zawierającą dwa pytania:
- Jakie cechy u innych ludzi zrażają Ciebie do nich?
- Jakie Twoje cechy rażą otoczenie?
Ankieta jest anonimowa. Czas pracy - 7 minut.
- - Następnie nauczyciel odczytuje odpowiedzi na pyt.1 i wspólnie z uczniami próbuje ustalić, które cechy powtarzają się najczęściej i jakie mogą być przyczyny określonych zachowań. Dyskusja oraz zapisanie zebranych informacji na arkuszu papieru przyczepionego do tablicy.
Czas pracy - 15 minut. Dalej czytane są wypowiedzi dotyczące pyt.2, zapisywane na papierze na tablicy, a potem klasa porównuje ilość cech wymienianych w obu punktach mini-ankiety.
Czas pracy - 10 minut.
WNIOSKI: Zazwyczaj znacznie krytyczniej oceniamy otoczenie niż samych siebie. Przywołuję w tym miejscu treść powiedzenia: widzieć drzazgę w oku bliźniego , a belki we własnym nie dostrzegać.
- Nauczyciel ponownie zadaje pytanie całej klasie: Jakie cechy zjednują sympatię otoczenia?
Czas pracy - 8 minut.
WNIOSEK: Cechy, które zjednują nam przychylność otoczenia są przeciwstawne do tych, które nas irytują i zrażają.
Najczęściej wymieniane CECHY ZRAŻAJĄCE nas do innych ludzi:
- nienaturalność - pretensjonalne, sztuczne zachowanie, które często wynika z chęci podobania się, różne formy udawania odbierane są jako śmieszne lub irytujące;
- trudności w nawiązywaniu kontaktów - wypływają niejednokrotnie z nieśmiałości, skrytości, rzadziej ich przyczyną jest zarozumiałość;
- agresywność - doszukiwanie się we wszystkich zła, rzucanie oskarżeń na otoczenie, zaczepny ton, drwina, ironia, tzw."plucie jadem" zamiast rzeczowych argumentów i życzliwości;
- przeszkadzanie - brak wyczucia, delikatności, często bezmyślność prowadzą do zachowania uciążliwego dla otoczenia, gadulstwo, zabawianie innych na siłę rozmową, zbyt głośne słuchanie radia czy telewizji;
- zrzędzenie - monotonne pouczanie, wypominanie, widzenie wszystkiego w czarnych barwach często odnosi skutki odwrotne do zamierzonych;
- gniew - brak opanowania, porywczość, łatwość popadania w gniew, który często wynika z bezradności wobec problemu lub innych kłopotów;
- apodyktyczność - narzucanie swojego zdania innym, nieliczenia się z innymi ludźmi;
- egocentryzm - jestem "pępkiem świata", wszystko kręci się wokół mojej osoby, "ja" jako centrum własnego zainteresowania;
- zawiść - wygórowane mniemanie o sobie, "fałszywe ambicje" prowadzą zwykle do zawiści wobec drugiego człowieka, osoba zawistna nie ma przyjaciół, bo nie potrafi cieszyć się z sukcesów innych ludzi;
- kłamstwo - zraża i podrywa zaufanie na przyszłość, budzi wstręt, jest przejawem tchórzostwa, w konsekwencji prowadzi do oszustwa i zdrady;
- postawa roszczeniowa - "to należy się mnie";
- niedotrzymanie słowa - może wynikać z postawy lekceważenia, zapomnienia lub przecenienia własnych możliwości w chwili podejmowania zobowiązań, otoczenie nie ma zaufania do takiej osoby.
Najczęciej wymieniane CECHY ZJEDNUJĄCE otoczenie:
- uprzejmość - taktowny stosunek do ludzi wynikający z wrażliwości i życzliwości wobec otoczenia, prezentowanie tzw. dobrego wychowania. Nic tak nie zraża jak chamstwo i grubiaństwo.
- wygląd - zwraca się uwagę nie na urodę, lecz czystość,schludny ubiór, a nawet styl prezentowany w ubiorze / rzadziej ekstrawagancja /;
- altruizm - bezinteresowna pomoc innym, gotowość do poświęceń;
- zaradność - młodzież lubi mieć w swojej grupie osoby obrotne, umiejące sobie radzić w trudnych sytuacjach;
- pogodne usposobienie - miły uśmiech, serdeczność, umiejętność cieszenia się z rzeczy małych - są ludzie, w towarzystwie których nawet w deszczowy dzień świeci słońce.
- Podsumowanie lekcji Czas 5 minut.
" Jak brak uznania zniechęca, jak niesprawiedliwość rozgorycza, tak pochwała i podziw przysparza sił, radości i zapału." Człowiek potrzebuje akceptacji otoczenia, prawdziwego szacunku, podziwu, zainteresowania i zrozumienia ze strony bliskich. Potrzebuje również dawać, a nie tylko brać - czuje się wtedy dojrzalszy i bardziej wartościowy. Jeżeli w stosunkach międzyludzkich nastawimy się na dawanie np. radości, szczęścia, życzliwości, pomocy itp., możemy oczekiwać wdzięczności u innych, w postaci sympatii i szacunku. Opracowała: Joanna Moyseowicz, nauczyciel w DZDZ we Wrocławiu Zespole Szkół |